THE

the effectiveness of cultural rights as a means towards their full development

Keywords: Refugee child, Cultural rights, Cultural policy, Interculturality

Abstract

In the 21st century, there has been a significant increase in the number of children crossing borders. In addition to the adversities resulting from the migration process, children of different ethnicities and cultures face difficulties in integrating themselves into Brazilian society. In this sense, there is a need to realize their socio-cultural rights for their healthy growth. The purpose of this article is to analyze the extent to which the cultural rights of refugee children are implemented today so that they can have a full development in the Brazilian territory. For this, bibliographical research, qualitative approach and inductive reasoning were used. Therefore, it can be concluded that the child is the protagonist of the migratory phenomenon, and the violations to his cultural rights that occurred in Brazil are reflected on his integral development. Then, ongoing public policies aimed at the realization of cultural rights were verified as a means of guaranteeing the full development of refugee children.

Author Biographies

Julia Costa Carneiro, Universidade Federal da Bahia – Salvador/Bahia, Brasil.

Graduanda em Direito pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Bacharela em Humanidades pela UFBA. Membro da Linha de Direitos Humanos do Grupo de Estudos em Direito e Assuntos Internacionais (GEDAI/UFC). ORCID: < https://orcid.org/0000-0001-8704-3019>. E-mail: < jups96@gmail.com >. 

Camilla Martins Cavalcanti, Universidade de Fortaleza – Fortaleza/Ceará, Brasil.

Mestre em Direito Constitucional pela Universidade de Fortaleza (UNIFOR). Diretora da linha de pesquisa Direito Internacional dos Direitos Humanos do Grupo de Estudos em Direito e Assuntos Internacionais (GEDAI) da Universidade Federal do Ceará (UFC). ORCID: <https://orcid.org/0000-0002-9241-8687 >. E-mail: < camillam.cavalcanti@gmail.com >.

Vanessa de Lima Marques Santiago Sousa, Universidade Federal do Ceará – Fortaleza/Ceará, Brasil.

Doutoranda e Mestre pela Universidade Federal do Ceará. Professora Universitária. Membro do Núcleo de Estudos Aplicados Direitos Infância e Justiça (NUDIJUS/UFC). Mentora da Linha de Direitos Humanos do Grupo de Estudos em Direito e Assuntos Internacionais (GEDAI/UFC). ORCID: < https://orcid.org/0000-0001-8609-368X >. E-mail: < vlms.santiago@gmail.com >. 

References

ABRANTES, Vinicius Villani. A necessidade de políticas públicas linguísticas para a construção da agentividade do migrante no Brasil. In: Symara Abrantes Albuquerque de Oliveira; Sayonara Abrantes de Oliveira Uchoa; Filipe Pereira da Silva Dias; Henrique Miguel de Lima Silva. (Org.). Línguas, Tecnologia, Inclusão e Ensino: caminhos que se entrecruzam. 1ed.Cajazeiras: IDEIA - Inst. De Desen. Educ. Interd. e Aprendizagem, v. 1, p. 82-94, 2020.

ABRANTES, Vinicius Villani; ROMERO, Thiago Giovani. Vozes silenciadas das migrações de crise no Brasil: 'Para que Língua de Acolhimento?'. E-Civitas, Belo Horizonte, v. 13, n. 2, p. 263-286, dez. 2020.

AGÊNCIA DA ONU PARA REFUGIADOS (ACNUR). Rede virtual de escolas com alunos refugiados vai fomentar a troca de experiências entre educadores. 2016. Disponível em: https://www.acnur.org/portugues/2016/11/24/rede-virtual-de-escolas-com-alunos-refugiados-vai-fomentar-a-troca-de-experiencias-entre-educadores/ Acesso em 03 jan. 2021.

ANTUNES, José António Pereira de Jesus. Refugiados e saúde mental: acolher, compreender e tratar. Psic., Saúde & Doenças, Lisboa, v. 18, n. 1, p. 115-130, abr. 2017.

ANUNCIAÇÃO, Renata Franck Mendonça de. Somos mais que isso: Práticas de (re)existência de migrantes e refugiados frente à despossessão e ao não reconhecimento. Orientador: Terezinha de Jesus Machado Maher. 2017. 127 p. Dissertação (Mestrado em Linguagem Aplicada) - UNICAMP, [S. l.], 2017.

ARANDA, Pâmella da Silva; SILVA, Ana Maria de Vasconcelos. Interculturalidade e educação: Migrantes de uma escola pública da capital de Mato Grosso do Sul. Trayectorias Humanas Trascontinentales, Mato Grosso do Sul, n. 6, p. 153-165, jul. 2020.

ARIÈS, Philippe. História social da criança e da família. Tradução de Dora Flaksman. 2a ed. Rio de Janeiro: LTC, 2016.

BEZERRA, Cecília Braga. Distantes do berço: Impactos psicológicos da imigração na infância. Orientador: Lucienne Martins Borges. 2016. 158 p. Dissertação (Mestre em Psicologia) - Universidade Federal de Santa Catarina, [S. l.], 2016. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/176662. Acesso em: 4 jul. 2021.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 03 jan. 2021.

BRASIL. [Lei Nº 13.445 (2017)]. Lei de Migração. Brasília, DF: Senado, 2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13445.htm. Acesso em: 05 mai. 2021.

CADETE, Fábio. ‘Ciranda de Artes’ estuda a cultura dos venezuelanos e oferece manhã lúdica para crianças refugiadas em Santarém. G1. Disponível em: https://g1.globo.com/pa/santarem-regiao/noticia/ciranda-de-artes-estuda-a-cultura-dos-venezuelanos-e-oferece-manha-ludica-para-criancas-refugiadas-em-santarem.ghtml. Acesso em 20 jan. 2021.

CANTINHO, Isabel. Crianças-Migrantes no Brasil: vozes silenciadas e sujeitos desprotegidos. O Social em Questão: Revista do Departamento de Serviço Social (PUC-Rio), Rio de Janeiro, ano XXI, n. 41, p. 155-176, mai/ago. 2018.

CARDIN, Valéria Silva Galdino; SILVA, Flávia Francielle da. Dos direitos culturais e dos direitos humanos: Da estigmatização do refugiado à construção do diálogo intercultural. Revista Brasileira de Direito Internacional, Curitiba, v. 2, n. 2, p. 78-99, jul/dec. 2016.

CLARO, Carolina de Abreu Batista. Do estatuto do estrangeiro à lei de migração: Avanços e expectativas. Boletim de Economia e Política Internacional (BEPI), Brasília, n. 26, p. 87-96, set. 2019/abr. 2020.

COMITÊ NACIONAL PARA OS REFUGIADOS (CONARE). Refúgio em números. 2019. Disponível em: https://www.justica.gov.br/seus-direitos/refugio/anexos/REFGIOEMNMEROS_5aedicao.pdf Acesso em 30 dez. 2020.

FLEURI, Reinaldo Matias. Intercultura e educação. Revista Brasileira de Educação, [s. l.], ed. 23, p. 16-35, mai./jun./jul./ago. 2013.

FRANÇA, Rômulo Ataides; RAMOS, Wilsa Maria; MONTAGNER, Maria Inez. Mapeamento de políticas públicas para os refugiados no Brasil. Estudos e Pesquisas em Psicologia, Rio de Janeiro, v. 19, n. 1, abr. 2019.

FUNDO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A INFÂNCIA (UNICEF). 2010. Economic, Social and Cultural Rights of Migrant Children and Children born to Migrant Parents: Challenges, Good Practices and Recommendations. Disponível em: https://www.ohchr.org/Documents/Issues/MHR/Consultation2010/3a.UNICEF_ESCR_Migrants.pdf Acesso em 02 jan. 2021.

GLOBAL TRENDS. ACNUR. UNHCR - The UN Refugee Agency: 2019. Disponível em: https://www.unhcr.org/globaltrends2019/. Acesso em: 21 abr. 2021.

GUSTIN, Miracy Barbosa de Sousa; DIAS, Maria Tereza Fonseca. (Re)pensando a pesquisa jurídica: Teoria e prática. 2. ed. Belo Horizonte: Del Rey, 2006.

IMDH. “Direitos Humanos e Infâncias em Movimento”: Projeto acolhe e promove a integração de crianças migrantes, refugiadas e brasileiras. Instituto Migrações e Direitos Humanos (IMDH). Disponível em: https://www.migrante.org.br/diversos/direitos-humanos-e-infancias-em-movimento-projeto-acolhe-e-promove-a-integracao-de-criancas-migrantes-refugiadas-e-brasileiras/ Acesso em 03 jan. 2021.

INSTITUTO UNIBANCO. O papel da gestão no acolhimento de alunos imigrantes. Aprendizagem em foco, 2018. Disponível em: https://www.institutounibanco.org.br/wp-content/uploads/2018/02/Aprendizagem_em_foco-n.38.pdf Acesso em 03 jan. 2021.

JACOBO-SUAREZ, Mónica. Niñas y niños en la migración de Estados Unidos a México: la generación 0.5, por Silvia Elena Giorguli Saucedo y Víctor Zúñiga. Desidades: Revista eletrônica de divulgação científica da infância e juventude (UFRJ), Rio de Janeiro, ano 8, n. 27, p. 107-110, mai./ago. 2020.

JENKS, Chris. Childhood. Londres e Nova York: Routledge, 2005.

MARTUSCELLI, Patrícia. Crianças desacompanhadas na América Latina: reflexões iniciais sobre a situação na América Central. Revista Interdisciplinar de Direitos Humanos. 77-96, 2017.

MATUOKA, Ingrid. Como integrar alunos migrantes, valorizando suas culturas? Centro de Referências em Educação Integral, 2017. Disponível em: https://educacaointegral.org.br/reportagens/como-escola-integrar-alunos-migrantes-valorizando-cultura/ Acesso em 03 jan. 2021.

N’DAW, Alessane. Cultura universal e culturas nacionais. In: UNESCO. Os direitos culturais como direitos do homem. Tradução Mário Salgueirinho. Porto: Telos, 1970, p. 46-47.

PANIKKAR, Raimundo. Sobre el dialogo intercultural. Tradução J. R. Lopes de Sá Osa. Salamanca: Editorial San Esteban, 1990.

POZZER, Suzan Alberton; MOURA, Rosana Silva de. A interculturalidade na formação humana: Um olhar para as crianças. In: DÍAZ, J. M. H.; POZZER, A.; CECCHETTI, E. (Org.). Migración, interculturalidad y educación: impactos y desafíos. Chapecó e Salamanca: Argos Editora da Unochapecó, 2019. p. 743-764.

UNITED NATIONS. International Migrant Stock 2020. In: United Nations Department of Economic and Social Affairs, Population Division. [S. l.], 1 dez. 2020. Disponível em: https://www.un.org/development/desa/pd/content/international-migrant-stock. Acesso em: 20 jan. 2021.

QUIJANO, Aníbal; WALLERSTEIN, Immanuel. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo (Org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: Colección Sur Sur, CLACSO, 2005. p. 227-278.

RUMBAUT, Ruben G. The Crucible within: Ethnic Identity, Self-Esteem, and Segmented Assimilation among Children of Immigrants. International Migration Review, Nova York, v. 28, n. 4, p. 748-794, 1994.

SILVA, Gilberto Ferreira da. Cultura(s), currículo, diversidade: por uma proposição intercultural. Contrapontos, Itajaí – SC, v. 6, n. 1 p. 137-148, jan./abr. 2006.

SILVA, José Afonso da. Ordenação constitucional da cultura. São Paulo: Malheiros Editores, 2001.

SIQUEIRA, Estela Cristina Vieira de; TESTI, Amanda Eiras. O princípio do melhor interesse da criança e a apatridia de crianças refugiadas: Um diálogo sobre alteridade. Saberes da Amazônia, [S. l.], v. 4, n. 8, p. 224-243, 18 jul. 2019.

STJ. Habeas corpus assegura permanência provisória de bebê com família que fez adoção irregular. STJ, 2019. Disponível em: https://www.stj.jus.br/sites/portalp/Paginas/Comunicacao/Noticias-antigas/2019/2019-03-28_08-38_Habeas-corpus-assegura-permanencia-provisoria-de-bebe-com-familia-que-fez-adocao-irregular.aspx Acesso em 03 mai. 2021.

VARELLA, Guilherme. Plano Nacional de Cultura: direitos e políticas culturais no Brasil. Rio de Janeiro: Azougue, 2014.

VELOSO, Lucas. Sem aula sem comida: O impacto da pandemia nas crianças imigrantes de Guaianases, na zona leste de SP. Mural, 6 dez. 2020. Disponível em: https://www.agenciamural.org.br/especiais/criancas-imigrantes-pandemia-sp/. Acesso em: 3 jul. 2021.

WU, Zheng; SCHIMMELE, Christopher M.; HOU, Feng. Self-Perceived Integration of Immigrants and Their Children. The Canadian Journal of Sociology/Cahiers Canadiens De Sociologie, vol. 37, n. 4, p. 381-408, 2012.

Published
2021-09-20
How to Cite
CARNEIRO, J. C.; CAVALCANTI, C. M.; SOUSA, V. DE L. M. S. THE : the effectiveness of cultural rights as a means towards their full development. Cadernos Eletrônicos Direito Internacional sem Fronteiras, v. 3, n. 2, p. e20210209, 20 Sep. 2021.