Experience report of the Simulation Club Osvaldo Aranha (CSOA)

Keywords: series of lectures, minicourse, simulations, international organizations

Abstract

Created by International Relations students of the Federal University of Uberlandia (UFU) in 2014, CSOA was born with a mission to promote diplomatic simulations at the university, and, nowadays, diversified it’s areas of action being one of the most relevant pillars of the course. In the presente paper, authors wish to demonstrate the way that the institution dealed with the obstacles emerged by the pandemic of COVID-19 in 2021 and implemented new activities. For that matter, the paper approach to the main area of action of CSOA and the innovations implemented at the simulations beyond the remodelation of the UFUMUN, annual event with national approach that unites students interested in simulations. Furthermore, we display the creation of two new projects created in 2021 which has had positive reception by the organization and participants. The “Colloquium about politics, security and internacional organizations” was organized by semester and involved speakers from different universities of Brasil and outside. The minicourse for high school students received the support of Catédra Sérgio Vieira de Mello and was promoted in the second semester of 2021. Finally, the text pretends to expose the diversity of alternatives for outreach projects to keep being useful to the external Community and inspiring people and intitutions to promote the cientific knowledge and the plurality of ideas.

Author Biographies

Andressa Gabriela de Lima Pimenta, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia/Minas Gerais, Brasil.

Bacharelanda de Relações Internacionais na UFU, membra da Diretoria Acadêmica do CSOA e
Pesquisadora do Grupo de Estudos em Defesa e Segurança Internacional (GEDESI/UFU). E-mail: <andressapimentalmg@gmail.com >. ORCID: < https://orcid.org/0000-0001-7845-4836>.

Francielle Araújo Pains, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia/Minas Gerais, Brasil.

Bacharelanda de Relações Internacionais na UFU, Vice-Diretora Geral do CSOA e Pesquisadora no
Grupos de Estudos e Pesquisa em Direito Internacional (GEPDI/UFU), no Grupo de Estudos e Pesquisa
em Direito Internacional Crítico (DICRÍ/UFU) e no Grupo de Estudos e Pesquisas em Segurança
Internacional do IREL (GEPSI/UnB). E-mail: < francielle.pains@gmail.com>. ORCID: < https://orcid.org/0000-0002-4213-3405

Mariana Carvalho Garcia, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia/Minas Gerais, Brasil.

Bacharelanda de Relações Internacionais na UFU, membra da Diretoria Acadêmica do CSOA,
Pesquisadora no Grupo de Estudos sobre América Latina (GECL/UFU) e membra do Núcleo Estudantil
Feminista de RI (NEFRI/UFU). E-mail: < marianacgarcia2002@gmail.com >. ORCID: <https://orcid.org/0000-0001-9327-4542 >.

Tiago Amadeu Borges Diniz, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia/Minas Gerais, Brasil.

Bacharelando de Relações Internacionais na UFU, Diretor de Relações Públicas do CSOA, bolsista do Programa de Formação para Internacionalização (ProInt) da Diretoria de Relações Internacionais e Interinstitucionais da UFU (DRII/UFU) e Pesquisador do Grupo de Estudos e Pesquisa em Direito Internacional (GEPDI/UFU). E-mail: < tiagodiniz039@gmail.com >. ORCID: <https://orcid.org/0000-0003-0734-2807 >.

References

LONGHI, Magalí Teresinha; BERCHT, Magda; BEHAR, Patricia Alejandra. Reconhecimento de Estados Afetivos do Aluno em Ambientes Virtuais de Aprendizagem. Renote: Novas tecnologias na educação, Porto Alegre, v. 5, n. 2, dez. 2007. Disponível em: https://www.seer.ufrgs.br/renote/article/view/14232/8148. Acesso em 20 out. 2021.

Published
2021-11-17
How to Cite
PIMENTA, A. G. DE L.; PAINS, F. A.; GARCIA, M. C.; DINIZ, T. A. B. Experience report of the Simulation Club Osvaldo Aranha (CSOA). Cadernos Eletrônicos Direito Internacional sem Fronteiras, v. 3, n. 2, p. e20210214, 17 Nov. 2021.